חיפוש

משחק זה עניין רציני, אל תעשו מזה צחוק (או שכן!)

משחק? עכשיו? למה מה אנחנו בגן ילדים? תעביר את החומר כמו שהוא וזהו. תהליכי הלמידה באמצעות משחקים צריכים להיות ממוקדים, קצרים ותכליתיים. למידה באמצעות משחק יכולה להתקיים בהרבה מאוד מצבים במהלך ההדרכה. קיים מקום משמעותי לספקנות באשר לתכלית המשחק, צורתו ואופן העברתו. בצורה שכזו ניתן יהיה להימנע מטעויות נפוצות בקיומו של משחק בלמידה ולהפיק ממנו ערך משמעותי בהיבטי למידה שהם הבנה ויישום של החומר הלימוד וחוויה משמעותית ונעימה בתהליך הלמידה.


משחק חייב להיות מהנה, הוא חייב לייצר שעשוע. מפתיעה מאוד העובדה שהיונק שנוטה להמשיך לשחק כל ימי חייו הוא האדם - תופעה זו קרויה נאוטוניה. משחק מסייע בתהליך הלמידה כבר בגילאים קטנים. באמצעות המשחק מפתח הולד מיומנויות בביצוע פעולות שונות. משחק הוא צורך קיומי מיידי וחייב לגרום להנאה באמצעות הבנה מופשטת או הפעלה של דמיון.

פעמים רבות מדריכים ומפתחי הדרכה תוהים לגבי המשחק, מטילים בו ספק, לא בטוחים. נשאלת השאלה היש להם בסיס להתלבטות הזו? תשובתי היא שכן. יחד עם זאת, אני טוען שספקות אלה מאפשרים לתהות על סיפור המסגרת של המשחק, ההתאמה של המשחק לתוכן הלימוד, ההתאמה לקהל היעד ועל ההישג הנדרש ממנו.

הספק מאפשר להתמודד באופן מיטבי עם תהליך תכנון ובניית המשחק, אך גם בשלב היישום והפקת המסקנות שלאחר תהליך המשחק.

מה הם המרכיבים המרכזיים במשחק?

קושי הדרגתי - למשחק אסור להיות קל מידי וגם אסור שמטרת האלה תהיה בלתי אמצעית. המשחק חייב להיות מובנה מקושי מסויים או יותר נכון כמו שהיועצים הארגוניים אוהבים לקרוא לזה - "אתגר". הלמידה תוך כדי המשחק מושגת לעיתים באמצעות יצירת תסכול שנוצר, אולם הוא "תסכול אופטימאלי" שבמסגרתו הלומד לא מאבד את שאיפתו להתמיד במשחק ולהצליח וחווית הלמידה היא חוייה מעצימה ולא מנוונת או מורידה.

הסיפור המשחקי - להבדיל מהנהוג לחשוב מומלץ שהמשחק יהיה דומה למשחק אחר, לסיפור או לתהליך הנערך במציאות במקום אחר תוך מתן אינטרפטציה מיוחדת בהתאם לתוכן הלימוד המועבר באמצעות המשחק. המשחק המוכר למשחקים אחרים מייצר הזדהות מהירה יותר של הלומדים, הבנה מהירה יותר של החוקים ותפיסה מדוייקת יותר של מטרות העל של המשחק.


הסיפור המשחקי מציג בפני המשתתפים את החוקים, מתווה את הכללים, קובע מי המנצח ומי המפסיד. סיפור משחקי שנבחר בצורה נכונה יכול להשפיע על מידת ההנאה של המשתתפים.

שעשוע, הנאה - משחק חייב לייצר הנאה. אם הוא איננו מייצר הנאה, שעשוע, חיוך, הרי שתהליך התכנון שלו לא בוצע כהלכה. כיצד בודקים שהלומדים נהנים? ראשית, צריך לבדוק האם הלומדים מאותגרים, האם קריאות תחרותיות, צעקות שמחה ואושר הם חלק מתהליך ההנאה. הלמידה צריכה לערב אנרגיות גבוהות.

20 צפיות0 תגובות